Μαρία Τσαντσάνογλου – Β΄ Κύκλος Δεύτερη Διάλεξη Ανοικτού Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Print

  • Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2019
  • Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε και η δεύτερη διάλεξη του Β’ Κύκλου του Ανοικτού Πανεπιστημίου της Πολιτιστικής Εταιρείας, το Σάββατο 12 Ιανουαρίου, με τίτλο: ‘’Μοντέρνα και Σύγχρονη Τέχνη στη Θεσσαλονίκη. Συλλογές και Δυναμική’’ στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.

Αυτός ο κύκλος των μαθημάτων με τίτλο «Η Θεσσαλονίκη στη διαχρονία, Ύλη και Ιδέες: οικονομία, τέχνη πολεοδομία, ιδεολογία» έχει στο επίκεντρό του τη Θεσσαλονίκη και την αποτύπωση της εξέλιξης των ιδεών για τον κύκλο σε υλικό επίπεδο, όπως σε αυτό στην οικονομία, στην πολεοδομία, στην αρχιτεκτονική και στην τέχνη.

Η δεύτερη ομιλήτρια του Ανοικτού Πανεπιστημίου, υπηρεσιακή γενική διευθύντρια του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (ΜΟΜus) και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του ΜΟΜus – Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης – Συλλογή Κωστάκη, Μαρία Τσαντσάνογλου, κέντρισε το ενδιαφέρον του ακροατηρίου παρουσιάζοντας  διάφορες πτυχές Μοντέρνας και Σύγχρονης τέχνης, εστιάζοντας σε ποικίλες συλλογές που φιλοξενούνται στη Θεσσαλονίκη.

Η κ. Τσαντσάνογλου ξεκίνησε τη διάλεξή της αρχικά παρουσιάζοντας τις Συλλογές Σύγχρονης Τέχνης του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Ενδεικτικά, σε αυτές, περιλαμβάνονται έργα από τη συλλογή Αλέξανδρου Ιόλα, Αλέξανδρου Ξύδη, Δημήτρη Μεϊμάρογλου, Καρόλου Τσίζεκ, Γίωργου Απέργη και Μάγδας Κοτζιά. Εν συνεχεία, παρουσιάστηκαν οι Συλλογές Σύγχρονης Τέχνης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και η ομιλήτρια δεν παρέλειψε να παρουσιάσει ενδιαφέρουσες πτυχές, καλλιτεχνικές λεπτομέρειες και την ιστορία του κάθε έργου.

Ακόμη, ιδιαίτερη μνεία έγινε για τον συλλέκτη Γιώργο Κωστάκη και τη συλλογή ρωσικής πρωτοπορίας του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Το διαμέρισμα του Γιώργου Κωστάκη στη Μόσχα ήταν στις δεκαετίες 1960 και 1970 άμεσα συνδεδεμένο με την απαγορευμένη τέχνη της πρωτοπορίας και λειτουργούσε σαν ένα ανεπίσημο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. Το 1998 το Υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας πήρε τη γενναία απόφαση να αγοράσει το τμήμα της συλλογής Κωστάκη που ο συλλέκτης, με την άδεια των σοβιετικών αρχών, είχε πάρει μαζί του το 1977, όταν και αποφάσισε να εγκατασταθεί στην Ελλάδα.

Επίσης, αναφορά έγινε στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται στο λιμάνι. Η ομιλήτρια επέλεξε να δείξει στο ακροατήριο ορισμένες εικόνες από σύγχρονες ελληνικές, αλλά και ξένες συλλογές φωτογραφίας. Φυσικά, η κ.Τσαντάνογλου μίλησε και για τη δημιουργία του  Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus) και τόνισε τη σημασία του στη μεγαλύτερη και πιο ποιοτική ανάδειξη των συλλογών και έργων τέχνης. Τέλος, δεv θα μπορούσαν να παραλειφθούν από τη διάλεξη και άλλες συλλογές, όπως αυτές που φιλοξενούνται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, στη Δημοτική Πινακοθήκη, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, οι οποίες μαζί  με όλες τις προαναφερθείσες συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση μιας ισχυρής ταυτότητας σύγχρονου πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη.

1